Terug naar boven

Advies

Zonnepanelen aansluiten meterkast

Terug
  • Zonnepanelen aansluiten in de meterkast
  • Benodigde hoofdaansluiting en vrije groep
  • Selectiviteit
  • Aardlekschakelaar
  • AC en DC schakelaar

Zonnepanelen aansluiten in de meterkast

Met zonnepanelen wekt u uw eigen stroom op. Een deel van de zonnestroom verbruikt u direct, bijvoorbeeld door elektrische apparaten die op dat moment aanstaan. De overige stroom levert u via de meterkast terug aan het elektriciteitsnet, u bent dus eigenlijk energieleverancier geworden.

Alle zonnepanelen worden met een kabel aangesloten op de omvormer. De beste plaats voor de omvormer bepalen wij in overleg met u op de dag van de montage. Vaak is dit de zolder of de garage. Deze omvormer zet de gelijkstroom van de zonnepanelen om in bruikbare wisselstroom. Vervolgens leggen we een kabel tussen de omvormer en de meterkast, zodat alle elektrische apparaten de zonnestroom kunnen gebruiken.

De kabel sluiten we aan op een vrije groep in de meterkast. In de groepenkast sluiten we de omvormer aan op een eigen aardlekautomaat. Op deze manier is alles veilig aangesloten.

Waarom een vrije groep?

Er mogen geen verbruikers zitten tussen de omvormer en de meterkast. Hier zijn meerdere redenen voor.

Zo mag het NIET

Alle kabels in uw woning zijn standaard berekend op 16 Ampère (2,5 mm2). Als een wasmachine en een droger tussen de omvormer en de meterkast zijn aangesloten, kan er teveel stroom over de kabel gaan lopen. Hierdoor ontstaat brandgevaar.

zonnepanelen op wasmachinegroep

In het geval van kortsluiting gaat alle beschikbare stroom naar het punt waar de kortsluiting plaatsvindt. Ook in deze situatie wordt de kabel te zwaar belast en kan zelfs smelten of vlam vatten.
zonnepanelen op bestaande groep

Zo mag u wel zonnepanelen aansluiten

Via een groepenkast wordt de omvormer aangesloten op een vrije groep, zonder tussenkomst van verbruikers. Alle apparaten en kabels zijn op deze manier goed beveiligd tegen overbelasting. Het extra groepenkastje dat u in onderstaand overzicht ziet is niet nodig als u de omvormer rechtstreeks op uw groepenkast aansluit. Zolang er maar geen verbruikers tussen zitten.
zonnepanelen op losse groep

PV-verdeler op een bestaande groep

Als u 4 tot 12 zonnepanelen laat installeren is het soms mogelijk om de aanwezige bekabeling of leidingen te gebruiken om de opgewekte zonnestroom van de omvormer naar de meterkast te transporteren. Een zogenaamde PV-verdeler splitst een bestaande groep in tweeën (meestal die van de wasmachine). Hierdoor kan de opgewekte zonnestroom via de aanwezige wasmachineaansluiting naar de meterkast lopen.

Een PV-verdeler biedt een oplossing als er geen extra leidingen beschikbaar zijn. Het voorkomt de aanleg van een kabel via de buitenmuur en de extra kosten die daarmee gepaard gaan. De capaciteit van een PV-verdeler is beperkt, er mag niet meer dan 3500 Watt op de verdeler staan. Daardoor is het alleen een optie bij kleinere zonnepalensystemen.

Capaciteit hoofdaansluiting en vrije groep

Bij de installatie van zonnepanelen is het belangrijk om naar de capaciteit van de hoofdaansluiting te kijken, zodat er geen overbelasting ontstaat. De meeste huishoudens hebben een 1-fase aansluiting. Dit betekent dat er in de meterkast via 1 kabel stroom binnenkomt. In nieuwbouwwoningen wordt tegenwoordig een 3-fase aansluiting gemaakt, oftewel er wordt over 3 verschillende kabels stroom geleverd. Deze huizen hebben dus een grotere stroomcapaciteit, wat invloed kan hebben op de hoeveelheid zonnepanelen die u kunt aansluiten.

De grootte van uw hoofdaansluiting vindt u terug op de jaarrekening van de energiemaatschappij. U kunt dit ook bij uw netbeheerder opvragen. Onderstaand vindt u een overzicht van de netbeheerders per regio.

netbeheerder Nederland

bron: EnergiePortal

Selectiviteit

Selectiviteit is een begrip dat vaak gebruikt wordt voor de verhouding tussen de hoofdzekering en de groepenkastzekering. Bij verbruik van stroom geldt dat de groepenkastzekering altijd 1,6x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering. Dit is nodig om er zeker van te zijn dat de hoofdzekering niet omslaat en het hele huis zonder stroom komt te zitten. Als u namelijk binnen alle elektrische apparaten in huis tegelijkertijd aanzet, kan er in een keer zoveel stroomafname ontstaan dat de hoofdzekering omslaat.

Bij de levering van zonnestroom door een omvormer geldt dit niet. De omvormer is namelijk het enige apparaat in een groep en deze kan nooit meer stroom leveren dan het technische vermogen van het apparaat. De omvormer zelf voorkomt al overbelasting. De maximale stroomsterkte van de omvormer moet alleen lager zijn dan de gezekerde waarde van de vrije groep.

De omvormer en de hoofdaansluiting

Wat betekent dit voor het aantal zonnepanelen dat u kunt aansluiten? We bespreken de mogelijkheden per type hoofdaansluiting.

Hoofdaansluiting 1 x 25A

Gaat u niet meer dan 4500 Wp aan zonnepanelen aansluiten? Dan kunt u de omvormer altijd zonder problemen aansluiten op uw meterkast. Uw omvormer levert niet meer dan (4500/230V) = 19 Ampère. Deze omvormers kunt u altijd aansluiten, ongeacht de grootte van uw hoofdaansluiting. De hoofdaansluiting is namelijk altijd minimaal 1 x 25A. In de groepenkast plaatsen wij dan een aardlekautomaat van 20 Ampère.

  • Omvormers tot 10A mag u op een vrije groep van 16A aansluiten.
  • Omvormers tot 12A mag u op een vrije groep van 20A aansluiten.
  • Omvormers tot 16A mag u op een vrije groep van 25A aansluiten.

Hoofdaansluiting 1 x 35A of 3 x 25A

Gaat u meer dan 4500 Wp aan zonnepanelen aansluiten, dan kan de omvormer meer dan 20 Ampère leveren. Afhankelijk van de grootte van uw hoofdaansluiting heeft u de keuze tussen een 1-fase of een 3-fase omvormer. Het vermogen van een omvormer mag namelijk wel over verschillende fases verdeeld worden.

Heeft u een 1-fase hoofdaansluiting, dan dient deze minimaal 1 x 35 Ampère te zijn, of vergroot te worden van 1 x 25 Ampère naar 1 x 35 Ampère. Het tarief voor de vergroting van uw hoofdaansluiting is te vinden op de website van uw netbeheerder. In de meeste gevallen kunt u kosteloos de hoofdaansluiting laten vergroten van 1 x 25 Ampère naar 1 x 35 Ampère. Daarna kunt u gebruik maken van een 1-fase omvormer.

Heeft u een 3-fase hoofdaansluiting, dan kunt u gebruik maken van een 3-fase omvormer. De stroom van de zonnepanelen wordt dan verdeeld over de 3 fasen. Het is niet aan te raden om meer dan 5000 Wp op 1 van de 3 fasen aan te sluiten. U kunt namelijk alleen de apparaten die op dezelfde fase zitten van zonnestroom voorzien. De overige stroom levert u dan terug aan het net, ondanks dat er in een andere fase een elektrisch apparaat stroom verbruikt. Dit is op lange termijn een ongewenste situatie, omdat de vergoeding voor teruglevering lager ligt.

Kortsluiting

Bij kortsluiting kan er in één keer een grote hoeveelheid stroom richting de meterkast gaan waardoor de hoofdzekering toch omslaat. In de volgende situatie is er een zeer kleine kans dat het voorkomt.

  • Bijzondere situatie 1: 1 x 25A huisinstallatie + toepassing van 25A af te zekeren omvormer.
    Oplossing: Wanneer er sprake is van een 1 x 25A hoofdzekering is het advies de hoofdzekering te verzwaren tot 1 x 35A. Mocht u er niet voor kiezen de hoofdzekering te verzwaren dan bestaat bij kortsluiting het risico dat de gehele elektrische installatie uitschakelt.
  • Bijzondere situatie 2: 3 x 25A huisinstallatie + toepassing van 25A af te zekeren omvormer.
    Oplossing: Wanneer er sprake is van een 3 x 25A hoofdzekering is het advies de zonnepanelen op een eigen fase aan te sluiten. Bij kortsluiting vallen de overige verbruiksgroepen niet uit.

Omdat kortsluiting alleen kan ontstaan bij een defect aan de omvormer of beschadiging van de kabel en niet bij een overbelasting is er geen sprake van een gevaarlijke situatie. De stroomvoorziening kan (deels) afschakelen, maar er is geen sprake van gevaar, slechts van ongemak. De kans dat dit gebeurt is zeer klein.

Aardlekschakelaar

In de meterkast zit er standaard één aardlekschakelaar per 4 groepen. Het is niet aan te raden om de zonnepanelen op een van de vier groepen aan te sluiten. Als een ander apparaat kortsluiting veroorzaakt vallen alle vier de groepen uit, inclusief de zonnepanelen. Wij plaatsen dus altijd een aparte aardlekautomaat op de vrij groep van de omvormer/zonnepanelen.

Omvormer veilig installeren

solaredge omvormer

De omvormer zet gelijkstroom om in bruikbare wisselstroom. Het apparaat moet voor de veiligheid spanningsvrij gemaakt kunnen worden aan zowel de kant met gelijkstroom (zonnepanelen) als aan de kant met wisselstroom (stroomnet). Onze omvormers worden standaard geleverd met een interne gelijkstroom schakelaar (lastscheider), deze kan op elk moment uitgeschakeld worden. De omvormer wordt aan de andere kant aangesloten op het stroomnet met een YMVK kabel. Naast de omvormer plaatsen wij een werkschakelaar om de wisselstroom uit te kunnen zetten. Lees meer over het aansluiten van de omvormer.

Meer informatie

Volta Solar sluit zonnepanelen aan volgens de laatste normen en is erkend installateur. Vul onze dakcheck in en ontvang geheel vrijblijvend een offerte.

Doe de dakcheck

Was deze informatie nuttig?

Bedankt voor het delen van uw feedback.

Inhoudsopgave

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Boordevol tips om te besparen op je energierekening.

  •  *
  •  *

Door op "Aanmelden" te klikken, gaat u akkoord met het privacybeleid.

Algemene voorwaarden, privacy- en cookie verklaring van Volta Solar

Hieronder vindt u onze algemene voorwaarden in PDF-vorm:

 

Privacy- en cookie verklaring van Volta NXT B.V.

 

Volta NXT B.V. vindt de bescherming van jouw persoonlijke gegevens essentieel voor ons werk. Of je nu een klant bent, een ex-klant, een potentiële klant of zomaar onze website bezoekt. We behandelen alle persoonlijke gegevens zorgvuldig en veilig. We houden ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 in werking is getreden.

Bezoek je onze website, dan kun je indien je niet alle cookies wenst te accepteren via de knop Instellingen zelf bepalen welke cookievoorkeuren je hebt. Je bepaalt zo zelf wat we van je mogen volgen. Heb je na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen, dan kun je contact met ons opnemen via de klantenservice@voltalimburg.nl of e-mail onze functionaris gegevensbescherming via FG@essent.nl.

 

  1. Verwerkingsverantwoordelijke

Volta NXT B.V. maakt deel uit van de E.ON groep. Onder Volta NXT B.V. vallen de handelsnamen Volta Limburg, Volta Solar, Fraku en Willems Klimaat- en Koudetechniek. Klik hier voor de alle ondernemingen die deel uitmaken van deze groep.

Essent N.V. gevestigd aan het  Willemsplein 4, 5211 AK te ’s-Hertogenbosch, maakt deel uit van de E.ON Groep en is voor de gegevensverwerkingen binnen E.ON Nederland Groep de verwerkingsverantwoordelijke.

Per verbonden onderneming staan er soms aanvullende of afwijkende bepalingen in de privacy verklaringen. Deze sluiten dan aan op de specifieke producten en/ of diensten die zij aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan onze servicepartners. Wil je hier meer over weten, lees dan ook de privacy verklaringen van deze ondernemingen door.

Wij verwerken je persoonsgegevens wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van onze diensten via onze websites of apps. Bekijk het overzicht van onze websites.

 

  1. Wanneer leggen wij je gegevens vast?

Als je contact met ons hebt, leggen we persoonsgegevens van je vast. Dit kan op veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld via: telefonisch contact, e-mail, een contactformulier, chatfunctie, webcare, enquêtes, prijsvragen of (panel)onderzoeken, (mobiele) websites inclusief apps, als je inlogt op je account of je aanmeldt voor nieuwsbrieven of via social media.

Daarnaast leggen we je persoonsgegevens vast als je een contract met ons hebt of aangaat. Dan halen we bijvoorbeeld je meterstanden op. Ook leggen we gegevens vast als je onze apps of websites gebruikt, als we wettelijke verplichtingen uitvoeren en voor marketingdoeleinden. Deze gegevens verwerken we alleen als hier een rechtmatig doel voor is.

Lees hier meer over bij hoofdstuk 4. Zo komen we aan je gegevens.

 

  1. Soorten persoonsgegevens

Wij kunnen de volgende persoonsgegevens gebruiken voor de doelen die we in deze privacyverklaring noemen:

Vaak gebruiken we maar een paar van deze gegevens. Welke gegevens we precies gebruiken, hangt af van het doel waarvoor we ze verwerken. We verwerken niet meer gegevens dan voor het doel van de verwerking noodzakelijk zijn. Lees hier meer over bij hoofdstuk 5.

We gebruiken zo min mogelijk persoonsgegevens voor deze specifieke doelen. Zijn je gegevens niet meer nodig, dan verwijderen we ze weer.

We kunnen bovenstaande persoonsgegevens ook combineren om persoonlijke profielen van je op te bouwen, zodat we je gerichte content kunnen tonen op onze website(s) of app(s). Of je gepersonaliseerde e-mails kunnen sturen of gepersonaliseerde online advertenties kunnen tonen buiten onze eigen website(s) op bijvoorbeeld zoekmachine zoals Google of social media kanalen zoals Facebook, Instagram of YouTube (zie ook hoofdstukken 7. ‘E-mail & Online Marketing’ en 12. ‘Profilering’).

Voor een meer gedetailleerde beschrijving van de producten en/of diensten van Volta NXT B.V.,  welke persoonsgegevens in het kader daarvan en voor welke doeleinden daarvoor door ons verwerkt worden zie hieronder:

Installatie- en servicediensten

Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens en gegevens over energieverbruikstoestellen en daaraan gekoppelde installaties te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren, (bij) u te informeren over de dienst of om u een betere dienst aan te bieden:

 

Bijzondere diensten:

 

Monitoring

Bij deze dienst  verleent de klant goedkeuring aan bedrijf om in voornoemde woning bijvoorbeeld:

De verzamelde data is afhankelijk van de gekozen dienst.

De data van de slimme meter betreft kwartierwaarden van uw energie verbruik voor elektriciteit en uur waarden voor het gas verbruik. Tevens wordt de terug geleverde energie aan het net geregistreerd. Deze data wordt uitgevraagd via een zogenaamde ODA of een gateway welke aan de slimme meter wordt gekoppeld. De slimme meter data wordt gebruikt om afwijkingen in het energie verbruik tijdig te kunnen constateren en u hier wanneer nodig over te informeren.

De slimme thermostaat data betreft de gemeten temperatuur in de woning en de ingestelde temperatuur. Tevens wordt de toestand van uw CV ketel geregistreerd. Deze data wordt uitgevraagd uw thermostaat fabrikant.  De slimme thermostaat data wordt gebruikt om uw CV ketel te monitoren eventuele afwijkingen in het energieverbruik te kunnen verklaren.

Het historisch verbruik betreft uw energie verbruik over een maximale periode van 5 jaren welk wij bij uw energie leverancier zullen opvragen.  De historische data wordt gebruikt om uw nieuwe verbruik te berekenen en ter vergelijking gedurende de looptijd van de monitoring.

De omvormer data betreft de bruto productie waarden van uw Zon PV installatie. Deze data wordt uitgevraagd via de fabrikant van de omvormer. De data wordt gebruikt om het opgewekte vermogen van uw PV installatie te monitoren ten behoeve van de vermogens garantie.

De CV-ketel data betreft bijvoorbeeld de systeemstatus, foutmeldingen, het energieverbruik, temperaturen van de CV installatie als ook van sensoren in het toestel, tellerstanden zoals bedrijfsuren en algemene sensorwaarden. Deze data wordt uitgevraagd via de fabrikant van de CV-ketel.

De warmtepomp data betreft bijvoorbeeld de systeemstatus, foutmeldingen, het energieverbruik, temperaturen van de warmtepomp en CV installatie als ook van sensoren in het toestel, tellerstanden zoals bedrijfsuren, algemene sensorwaarden, de efficiëntie van warmtepomp. Deze data wordt uitgevraagd via de fabrikant van de warmtepomp

Tevens bewaren we in het geval van de Energie Bespaar Garantie een klantprofiel met daarin naast de NAW- gegevens onder meer:

 

  1. Zo komen we aan je gegevens

We komen op verschillende manieren aan je gegevens. We vragen je gegevens bijvoorbeeld op het moment dat je een contract bij ons afsluit. Soms bepaal je zelf of je gegevens aan ons wilt doorgeven of niet. Bijvoorbeeld de gegevens die je zelf invult op een van onze websites of apps of bestanden die je kunt uploaden. Voor sommige (aanvullende) producten/diensten is het verplicht bepaalde gegevens door te geven voordat je gebruik kunt maken van deze diensten. Zo wordt je naam, adres en woonplaats gebruikt als je klant wil worden.

Ook ontvangen we online bepaalde gegevens van je, zoals je surfgedrag. Deze gegevens ontvangen we via cookies en soortgelijke technieken. Meer hierover lees je bij hoofdstukken 7. E-mail & online marketing, 11. Cookies en 12. Profilering.

Tot slot kopen wij datasets aan bij derde partijen. Voorbeelden zijn socio-demografische gegevens of interessegebieden. We kopen datasets in bij deze partijen: PostNL (postcode tabel), Tetraeder, EDM, Companyinfo, Spotzi, Kadaster, BAG, faillissementen, Postfilter, Sizo (campany.info), Cognify (Chatbot data), Iadvize (chatbot data), Obi4wan en Selligent.

 

  1. Hiervoor kunnen wij je gegevens verwerken

Als we je persoonsgegevens verwerken, houden we ons aan de wet- en regelgeving. Op basis van de juiste wettelijke grondslag kunnen wij voor deze doelen je gegevens verwerken:

 

1: Uitvoering van de overeenkomst

We verwerken persoonsgegevens, omdat dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst (leveren van producten en diensten) die jij met Essent of een van onze ondernemingen hebt gesloten. Hierbij moet je denken aan de volgende verwerkingen van persoonsgegevens:

 

2: Gerechtvaardigd belang

We kunnen je gegevens ook verwerken vanwege een gerechtvaardigd belang voor ons. Denk hierbij aan marketing of forecasting voor de inkoop van energie. We gebruiken je gegevens voor:

 

3: Wettelijke grondslag:

Soms zijn we ook verplicht om je gegevens te verwerken. Er zijn dan wetten en regels waaraan we moeten voldoen, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst. De energiebelasting en BTW worden namelijk via ons verrekend. We gebruiken je gegevens voor:

 

4: Toestemming:

Tot slot verwerken we je gegevens op basis van toestemming die je ons hebt gegeven. In dit geval vragen wij voor het verwerken van persoonsgegevens expliciet vooraf toestemming. We gebruiken deze gegevens voor:

 

  1. Grondslagen voor de verwerking van je gegevens

We verwerken je gegevens op basis van de volgende grondslagen:

Voorbeelden van deze verwerking lees je in hoofdstuk 5 hiervoor kunnen wij je gegevens verwerken”.

 

  1. E-mail & online marketing

We sturen je e-mails op het e-mailadres dat je ons hebt doorgegeven voor:

Wil je deze niet ontvangen? Geen probleem. U kunt zich hiervoor afmelden door een mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl.

Ook via online kanalen bereiken we je. Denk bijvoorbeeld aan social media als Facebook, Instagram, en YouTube en aan bannering en zoekmachines. Waar je ons toestemming geeft voor verwerking van deze gegevens, verzamelen wij hiervoor gegevens als je naam, e-mailadres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, geboortejaar en geslacht. Dit doen wij om:

Verder verzamelen we data over je klantgedrag. Zo maken we een profiel van je, waar we onze e-mails en online media op afstemmen. Je krijgt dus meer relevante communicatie van ons. We bouwen deze data op uit online en offline gegevens die je ons met toestemming geeft. Bijvoorbeeld via cookies.

Wil je dit niet, dan kun je je hiervoor afmelden. Je trekt dan je toestemming weer in. Bij hoofdstuk 16. ‘Je rechten’ lees je hier meer over. Je cookie-toestemming kun je altijd zelf intrekken.

 

  1. Social listening op social media door Essent

We gaan graag ook online het gesprek en de dialoog met je aan, bijvoorbeeld via social media. Of je nu klant bent bij ons, onze producten of diensten gebruikt of onze apps en websites bezoekt. Op deze manier willen we jou nuttige informatie geven of je vragen via social media beantwoorden. Hiervoor volgen we actief het internet en social media, zoals Facebook, Twitter en blogs. Dit noemen we social listening.

Soms leggen we persoonsgegevens vast als we een vraag of opmerking beantwoorden. Natuurlijk doen we dat volgens deze privacyverklaring. We zijn niet verantwoordelijk voor content van andere gebruikers op social media en hoe zij omgaan met persoonsgegevens. Heb je hier vragen over, neem dan gerust contact met ons op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl.

 

  1. Apps

Wij bieden een deel van onze dienstverlening aan via apps. Via deze apps kunnen we persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Ook dit valt onder de privacyverklaring.

Om de apps goed te gebruiken, hebben we toegang nodig tot gegevens over je smartphone of tablet, zoals je besturingssysteem. Als je de app installeert, vragen wij je om toestemming tot gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede werking van de app.

We slaan niets op over je contacten, andere apps of telefoonnummers. Ook bewaren we geen gegevens die niet nodig zijn voor een goede werking van de app.

Tot slot: geef je toestemming bij de melding ‘Meer van Essent apps’ dan stellen wij alleen apps voor die je nog niet geïnstalleerd hebt.

Dit zijn onze apps:

 

  1. Delen van persoonsgegevens

Binnen onze groep kunnen we je persoonsgegevens delen en combineren. Hierover lees je meer onder hoofdstukken 1. Verwerkingsverantwoordelijke, 5. Hiervoor kunnen wij je gegevens verwerken, 7. E-mail & online marketing en 12. Profilering.

Soms verwerken derde partijen met wie we samenwerken jouw gegevens. Wij gaan zorgvuldig om met je gegevens en we verplichten deze partijen om dat ook te doen. Hiervoor moeten ze onze instructies en (beveiligings)standaarden volgen. Met elke verwerker leggen we de afspraken vast in een verwerkersovereenkomst.

Ook kunnen we je gegevens doorgeven aan zelfstandige gegevensverantwoordelijken, zoals:

Sommige van deze verwerkers bevinden zich buiten de Europese Economische Ruimte. Als dit het geval is, maken wij met deze partijen aanvullende afspraken. Zo waarborgen we een passend beschermingsniveau.

 

  1. Cookies

Wij maken bij het aanbieden van onze diensten op websites en apps gebruik van cookies (en andere vergelijkbare technieken zoals javascript, hierna: “cookies”). Een cookie is een klein eenvoudig bestandje met gegevens dat of in de randapparatuur wordt opgeslagen (zoals pc, smartphone tablet) of in de sessie van je browser staat. Als je een van onze websites bezoekt, slaan we op je computer informatie op in de vorm van een “cookie”. Zo herkennen we je automatisch bij een volgende bezoek. Cookies zijn ongevaarlijk. Cookies kunnen geen virussen overbrengen. Elk cookie is uniek en kan alleen worden gelezen door de server die het aan je systeem heeft gegeven. Een belangrijk doel van cookies is dat ze gebruikt worden voor je gemak.

Wij onderscheiden 3 soorten cookies:

  1. Noodzakelijke cookies zijn functionele en statistische cookies, die nodig zijn om onze websites zo goed mogelijk te laten werken. Zo kunnen wij eenvoudig inloggen faciliteren, bijhouden welke pagina’s je bezoekt of welke onderwerpen voor je van belang zijn. Daarnaast kunnen we je gegevens bijhouden als je een offerte vraagt, een berekening wilt maken of producten in je winkelmandje zet.
  2. Relevante cookies helpen onze websites, apps en e-mails zo relevant mogelijk voor je te maken en binnen de E.ON groep te personaliseren. Bijvoorbeeld door de acties en aanbiedingen op onze websites af te stemmen op je bezoekgedrag in combinatie met je contractgegevens.
  3. Externe cookies maken de koppeling met social media zoals Facebook en Twitter mogelijk en bieden de functionaliteit om bijvoorbeeld informatie te delen op social media of recensies te kunnen lezen. Deze cookies maken het ook mogelijk om online advertenties van de E.ON groep buiten onze eigen websites voor je zo relevant mogelijk te maken en te personaliseren.

Bekijk de cookies die we gebruiken in detail.

We vragen je toestemming voordat we niet-noodzakelijke cookies plaatsen. Pas na jouw toestemming plaatsen we de cookies en lezen we ze uit. Wil je de toestemming aanpassen, dan kan dat wanneer jij dat wilt in de cookie-instellingen.

Het plaatsen en uitlezen van niet-noodzakelijke cookies wordt gezien als verwerking van persoonsgegevens. Daarom zijn alle bepalingen uit de privacyverklaring en cookieverklaring hierop van toepassing. Meer hierover lees je bij hoofdstukken 4. Zo komen wij aan je gegevens, 12. Profilering, 13. Bewaren, 14. Informatiebeveiliging en 16. Je rechten.

 

  1. Profilering

Wij kunnen gebruik maken van profilering. Dit is het verzamelen, analyseren en combineren van (persoons)gegevens om je zo in te delen in bepaalde (interesse)categorieën.

Het profileringsalgoritme kan hiervoor in theorie alle soorten relevante gegevens meenemen die we noemen in hoofdstukken 4. Zo komen wij aan je gegevens, 7. E-mail & online Marketing en 11. Cookies.

Wij maken analyses op alle gegevens en voegen zo automatisch bepaalde (interesse)-categorieën toe aan je profiel. Dit helpt ons om de content van onze websites, apps en e-mails en onze aanbiedingen en advertenties beter op je interesses aan te laten sluiten.

Profilering kan impact hebben op je privacy. Bijvoorbeeld als we op basis van onjuiste of verouderde gegevens verkeerde (interesse-)categorieën aan je hebben gekoppeld. Wil je niet dat we dit doen, dan kun je je hiervoor afmelden door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl.

Zie ook het recht van bezwaar tegen profilering. We sluiten je dan uit van profilering.

 

  1. Bewaren

Wij gebruiken je persoonsgegevens zolang dat nodig is, voor de doelen die we in deze verklaring noemen of om te voldoen aan wettelijke (bewaar)verplichtingen.

 

  1. Informatiebeveiliging

We doen ons uiterste best om de persoonsgegevens zo goed mogelijk te beveiligen. We treffen hiervoor passende organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen. Deze proberen te voorkomen dat iemand ongeoorloofde toegang tot je persoonsgegevens krijgt of deze kan aanpassen, openbaar kan maken of ervoor zorgen dat de persoonsgegevens verloren gaan.

Als we verwerkers inschakelen, verplichten we ze onder meer om volgens onze instructies en onze (beveiligings)standaarden met je persoonsgegevens om te gaan.

 

  1. Meldplicht datalekken

Sinds 1 januari 2016 geldt een meldplicht voor datalekken. Een datalek is een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens. Omdat wij je persoonsgegevens verwerken, hebben wij een protocol hoe wij omgaan met mogelijke datalekken. We wegen zorgvuldig af of een datalek gemeld moet worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en/of andere betrokkenen.

 

  1. Je rechten

Je hebt een aantal rechten met betrekking tot de persoonsgegevens die wij verwerken:

 

Wil je een van deze rechten uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl.

Recht van inzage

Je hebt het recht om in te zien welke persoonsgegevens wij van jou hebben en voor welk doel we deze gegevens gebruiken. In Mijn Essent zie je welke gegevens we van je hebben en kunnen gebruiken.

Als je je recht op inzage wil uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.

Recht op rectificatie

Als persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, kun je deze laten aanpassen. Dit is het recht op rectificatie, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen.. Onze medewerkers helpen je direct met het aanpassen van je gegevens.

Recht om je gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)

Je hebt ook het recht om je persoonsgegevens te laten verwijderen. Wij zijn verplicht je gegevens te verwijderen als:

Als je je recht van verwijdering wil uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.

We hoeven niet alle persoonsgegevens te verwijderen. Als er een wettelijke verplichting is om je gegevens langer te bewaren, verwijderen we de gegevens pas na deze termijn. Denk bijvoorbeeld aan gegevens voor de Belastingdienst.

Recht op beperking van de verwerking

Je recht op beperking van verwerking kun je in deze gevallen uitoefenen:

Als je je recht op beperking van de verwerking wil uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. . Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.

Recht op overdraagbaarheid van gegevens (dataportabiliteit)

Dit recht houdt in dat je je persoonsgegevens van ons mag opvragen om ze over te dragen aan een ander bedrijf.

Als je je recht op overdraagbaarheid van gegevens wil uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken.  Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.

Recht van bezwaar (tegen direct marketing)

We houden je graag op de hoogte van onze aanbiedingen, nieuwe producten en diensten en andere activiteiten. Wil je dit niet, dan kun je je gemakkelijk afmelden. Dit is het recht van bezwaar. We zullen je verzoek direct verwerken.

Als je je recht op bezwaar wil uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen.

Recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming (profilering)

We maken onze communicatie naar jou zo relevant en persoonlijk mogelijk. Bijvoorbeeld als we je informeren over producten en diensten. Door onder andere data-analyses kunnen we je aanbiedingen doen die bij je passen. Wil je dit niet, dan kun je dit bij ons aangeven. Dit is het  recht van bezwaar tegen profilering.

Als je je recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming wil uitoefenen, neem dan contact op  door een e-mail te sturen naar klantenservice@voltalimburg.nl en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. . Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.

Veel van deze rechten heb je zelf gemakkelijk in de hand. We zorgen ervoor dat je deze rechten zoveel mogelijk in eigen hand hebt. In Mijn Essent en in de apps kun je bijvoorbeeld zelf je gegevens inzien en deze aanpassen of verwijderen en je toestemmingen beheren voor verschillende maildiensten en andere toestemmingen. Je kunt je ook via een linkje in e-mails afmelden van de mails.

Indien je meer informatie wenst en/of vragen hebt over privacy en de verwerking van persoonsgegevens kan extra informatie gevonden worden op de website van de bevoegde toezichthouder; de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

  1. Vindt er gegevensoverdracht plaats buiten de EU/ EER?

Wij laten enkele diensten en prestaties uitvoeren door zorgvuldig gekozen en afgevaardigde dienstverleners die een zetel buiten de EU/EER hebben (bv. IT-dienstverleners). In dat geval vindt een overdracht naar een derde land plaats. Hiervoor worden de wettelijke vereisten met betrekking tot gegevensbeschermingsregelingen als basis gebruikt om een passend gegevensbeschermingsniveau contractueel vast te leggen met de aanbieder. Hieronder vallen onder meer standaardcontracten van de EU/EER.

 

  1. Relevante wetgeving

 

Slimme meter gedragscode:

Om onze diensten goed uit te voeren, gebruiken we meetgegevens uit kleinverbruik meetinrichtingen die op afstand uitleesbaar zijn (slimme meters). Leveranciers en de onder hun verantwoordelijkheid handelende meetbedrijven hebben in de Nederlandse energiebranche een gedragscode opgesteld over het gebruik, vastleggen, uitwisselen en bewaren van gegevens uit slimme meters. We hebben ook een privacy toelichting kwartier/uur waarden slimme meter opgesteld.

 

  1. Andere websites

Via onze website linken we soms naar andere websites. Vaak om het jou makkelijk te maken om aanvullende informatie te vinden. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de wijze waarop deze sites met persoonlijke informatie omgaan. Lees hiervoor de privacyverklaring van de site die je bezoekt.

 

  1. Wijzigingen

Wij kunnen deze privacy- en cookieverklaring wijzigen. We raden je dan ook aan om deze verklaring regelmatig te bekijken. Zo blijf je van eventuele wijzigingen op de hoogte. Als wij significante wijzigingen doorvoeren, informeren wij je hierover.

Deze privacy- en cookieverklaring is laatstelijk gewijzigd op 01-04-2023.

 

  1. Vragen

Heb je na het lezen van deze privacy- en cookieverklaring nog vragen over de bescherming van je persoonsgegevens? Neem dan contact op met onze functionaris voor de gegevensbescherming via FG@essent.nl.