Advies
Twijfelt u aan de prestaties van uw zonnepanelen? Verschillende factoren hebben invloed op de opbrengst van een installatie.
Er is sprake van een storing als de omvormer een storingsmelding geeft. Als een zonnepaneel uitvalt zal de complete string uitvallen of er is één paneel dat aanzienlijk minder oplevert. Heeft u een storing? Vul ons storingsformulier in.
Als er geen sprake is van een storing, werkt de installatie doorgaans goed. Op deze pagina behandelen we de factoren die invloed kunnen hebben op de prestaties van uw zonnepanelen.
Op warme zomerdagen krijgen we soms de opmerking dat het Wattpiek vermogen niet gehaald wordt. Dit is een gebruikelijk verschijnsel bij alle zonnepanelen. Onderstaand leggen we uit wat de oorzaak is.
Wp is de afkorting van Wattpiek. Dit is het nominaal vermogen: het vermogen dat wordt geleverd onder bepaalde condities (25° Celsius en een specifieke zoninstraling). Het Wattpiek vermogen van uw installatie zegt iets over het vermogen dat de zonnepanelen leveren onder ideale omstandigheden.
In de praktijk moet u er rekening mee houden dat u het maximale Wattpiek vermogen niet zult halen met uw zonnepanelen. De twee belangrijkste oorzaken zijn de zoninstraling en temperatuur in Nederland. De combinatie van deze twee factoren bepalen hoeveel vermogen u uit uw zonnepanelen kunt halen.
Als de instraling hoog is en de temperatuur van de zonnepanelen laag, dan zijn de omstandigheden ideaal. Denk aan een zonnige lente- of najaarsdag, met een lage buitentemperatuur van 10 graden en een frisse wind. De instraling is goed en de zonnepanelen worden optimaal gekoeld.
In het voor- en najaar zal u merken dat uw systeem regelmatig op het maximale vermogen van de omvormer gaat draaien. De omvormer kan het vermogen van de zonnepanelen ook regelmatig begrenzen. Het is gebruikelijk dat de omvormer iets kleiner gekozen wordt om over het gehele jaar de hoogste opbrengst te behalen. Dat de opbrengst op een relatief klein aantal dagen wordt begrensd, wordt ruimschoots gecompenseerd met de betere opbrengst op de minder ideale dagen.
In de technische specificaties van uw zonnepanelen is bij “Thermische eigenschappen” de waarde “Temperatuurcoëfficiënt van Pmax” terug te vinden. Bij een JA Solar 365 Wp monokristallijn zonnepaneel is deze bijvoorbeeld -0,35% per graden Celsius. Deze waarde ligt bij de meeste zonnepanelen overigens redelijk gelijk, rond de -0,5% per graden Celsius.
Het zonnepaneel verliest per graden Celsius boven de 25 graden Celsius 0,35% vermogen. Op een warme zomerdag worden zonnepanelen al snel 50 tot 65 graden Celsius. U verliest 10 tot 15% van het Wattpiek vermogen. Een installatie van 3000 Wp levert nog 2600 Wp op. Waarschijnlijk is de opbrengst in werkelijkheid nog iets lager in verband met de kabelverliezen.
Een goed werkende omvormer is van groot belang om de maximale opbrengst te kunnen behalen.
Om een stringomvormer goed te laten werken zijn de volgende zaken van belang:
– Alle zonnepanelen op een MPP tracker dienen onder dezelfde hoek te staan
– Alle zonnepanelen op een MPP tracker dienen op dezelfde windrichting te staan
– Alle zonnepanelen op een MPP tracker dienen gelijkwaardige specificaties te hebben
– De zonnepanelen dienen met de voorgeschreven stringverdeling te worden aangesloten
– Schaduwval dient zo veel mogelijk vermeden te worden
Controleer bovenstaande punten goed. Als u niet voldoet aan een van bovenstaande punten kan dit een oorzaak van minder opbrengst zijn. Als u kiest voor een omvormer van SolarEdge met power optimizers of micro omvormers van Enphase, levert een groot deel hiervan geen problemen op.
Wat uiteindelijk telt is de opbrengst per maand en per jaar in kWh. Het vermogen van een systeem is een momentopname en zegt niets over de jaaropbrengst.
In Nederland wordt voor een dak op het zuiden altijd gerekend met een opbrengst van 0,9 kWh per Wp per jaar. Kijk daarom altijd naar de opbrengst in kWh en laat u niet van de wijs brengen door het vermogen dat de zonnepanelen op een warme zomerdag leveren.
Lees hier verder over het berekenen van de opbrengst van zonnepanelen >
Zonnepanelen zijn in het algemeen onderhoudsarm: regen zorgt voor een terugkerende schoonmaakbeurt. Toch kan hardnekkig vuil zorgen voor minder opbrengst. Daarom adviseren we om de panelen om de vijf jaar schoon te (laten) maken. Lees meer over het reinigen van zonnepanelen.
Hieronder vindt u onze algemene voorwaarden in PDF-vorm:
Volta NXT B.V. vindt de bescherming van jouw persoonlijke gegevens essentieel voor ons werk. Of je nu een klant bent, een ex-klant, een potentiële klant of zomaar onze website bezoekt. We behandelen alle persoonlijke gegevens zorgvuldig en veilig. We houden ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 in werking is getreden.
Bezoek je onze website, dan kun je indien je niet alle cookies wenst te accepteren via de knop Instellingen zelf bepalen welke cookievoorkeuren je hebt. Je bepaalt zo zelf wat we van je mogen volgen. Heb je na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen, dan kun je contact met ons opnemen via de [email protected] of e-mail onze functionaris gegevensbescherming via [email protected].
Volta NXT B.V. maakt deel uit van de E.ON groep. Onder Volta NXT B.V. vallen de handelsnamen Volta Limburg, Volta Solar, Fraku en Willems Klimaat- en Koudetechniek. Klik hier voor de alle ondernemingen die deel uitmaken van deze groep.
Essent N.V. gevestigd aan het Willemsplein 4, 5211 AK te ’s-Hertogenbosch, maakt deel uit van de E.ON Groep en is voor de gegevensverwerkingen binnen E.ON Nederland Groep de verwerkingsverantwoordelijke.
Per verbonden onderneming staan er soms aanvullende of afwijkende bepalingen in de privacy verklaringen. Deze sluiten dan aan op de specifieke producten en/ of diensten die zij aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan onze servicepartners. Wil je hier meer over weten, lees dan ook de privacy verklaringen van deze ondernemingen door.
Wij verwerken je persoonsgegevens wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van onze diensten via onze websites of apps. Bekijk het overzicht van onze websites.
Als je contact met ons hebt, leggen we persoonsgegevens van je vast. Dit kan op veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld via: telefonisch contact, e-mail, een contactformulier, chatfunctie, webcare, enquêtes, prijsvragen of (panel)onderzoeken, (mobiele) websites inclusief apps, als je inlogt op je account of je aanmeldt voor nieuwsbrieven of via social media.
Daarnaast leggen we je persoonsgegevens vast als je een contract met ons hebt of aangaat. Dan halen we bijvoorbeeld je meterstanden op. Ook leggen we gegevens vast als je onze apps of websites gebruikt, als we wettelijke verplichtingen uitvoeren en voor marketingdoeleinden. Deze gegevens verwerken we alleen als hier een rechtmatig doel voor is.
Lees hier meer over bij hoofdstuk 4. Zo komen we aan je gegevens.
Wij kunnen de volgende persoonsgegevens gebruiken voor de doelen die we in deze privacyverklaring noemen:
Vaak gebruiken we maar een paar van deze gegevens. Welke gegevens we precies gebruiken, hangt af van het doel waarvoor we ze verwerken. We verwerken niet meer gegevens dan voor het doel van de verwerking noodzakelijk zijn. Lees hier meer over bij hoofdstuk 5.
We gebruiken zo min mogelijk persoonsgegevens voor deze specifieke doelen. Zijn je gegevens niet meer nodig, dan verwijderen we ze weer.
We kunnen bovenstaande persoonsgegevens ook combineren om persoonlijke profielen van je op te bouwen, zodat we je gerichte content kunnen tonen op onze website(s) of app(s). Of je gepersonaliseerde e-mails kunnen sturen of gepersonaliseerde online advertenties kunnen tonen buiten onze eigen website(s) op bijvoorbeeld zoekmachine zoals Google of social media kanalen zoals Facebook, Instagram of YouTube (zie ook hoofdstukken 7. ‘E-mail & Online Marketing’ en 12. ‘Profilering’).
Voor een meer gedetailleerde beschrijving van de producten en/of diensten van Volta NXT B.V., welke persoonsgegevens in het kader daarvan en voor welke doeleinden daarvoor door ons verwerkt worden zie hieronder:
Installatie- en servicediensten
Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens en gegevens over energieverbruikstoestellen en daaraan gekoppelde installaties te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren, (bij) u te informeren over de dienst of om u een betere dienst aan te bieden:
Bijzondere diensten:
Monitoring
Bij deze dienst verleent de klant goedkeuring aan bedrijf om in voornoemde woning bijvoorbeeld:
De verzamelde data is afhankelijk van de gekozen dienst.
De data van de slimme meter betreft kwartierwaarden van uw energie verbruik voor elektriciteit en uur waarden voor het gas verbruik. Tevens wordt de terug geleverde energie aan het net geregistreerd. Deze data wordt uitgevraagd via een zogenaamde ODA of een gateway welke aan de slimme meter wordt gekoppeld. De slimme meter data wordt gebruikt om afwijkingen in het energie verbruik tijdig te kunnen constateren en u hier wanneer nodig over te informeren.
De slimme thermostaat data betreft de gemeten temperatuur in de woning en de ingestelde temperatuur. Tevens wordt de toestand van uw CV ketel geregistreerd. Deze data wordt uitgevraagd uw thermostaat fabrikant. De slimme thermostaat data wordt gebruikt om uw CV ketel te monitoren eventuele afwijkingen in het energieverbruik te kunnen verklaren.
Het historisch verbruik betreft uw energie verbruik over een maximale periode van 5 jaren welk wij bij uw energie leverancier zullen opvragen. De historische data wordt gebruikt om uw nieuwe verbruik te berekenen en ter vergelijking gedurende de looptijd van de monitoring.
De omvormer data betreft de bruto productie waarden van uw Zon PV installatie. Deze data wordt uitgevraagd via de fabrikant van de omvormer. De data wordt gebruikt om het opgewekte vermogen van uw PV installatie te monitoren ten behoeve van de vermogens garantie.
De CV-ketel data betreft bijvoorbeeld de systeemstatus, foutmeldingen, het energieverbruik, temperaturen van de CV installatie als ook van sensoren in het toestel, tellerstanden zoals bedrijfsuren en algemene sensorwaarden. Deze data wordt uitgevraagd via de fabrikant van de CV-ketel.
De warmtepomp data betreft bijvoorbeeld de systeemstatus, foutmeldingen, het energieverbruik, temperaturen van de warmtepomp en CV installatie als ook van sensoren in het toestel, tellerstanden zoals bedrijfsuren, algemene sensorwaarden, de efficiëntie van warmtepomp. Deze data wordt uitgevraagd via de fabrikant van de warmtepomp
Tevens bewaren we in het geval van de Energie Bespaar Garantie een klantprofiel met daarin naast de NAW- gegevens onder meer:
We komen op verschillende manieren aan je gegevens. We vragen je gegevens bijvoorbeeld op het moment dat je een contract bij ons afsluit. Soms bepaal je zelf of je gegevens aan ons wilt doorgeven of niet. Bijvoorbeeld de gegevens die je zelf invult op een van onze websites of apps of bestanden die je kunt uploaden. Voor sommige (aanvullende) producten/diensten is het verplicht bepaalde gegevens door te geven voordat je gebruik kunt maken van deze diensten. Zo wordt je naam, adres en woonplaats gebruikt als je klant wil worden.
Ook ontvangen we online bepaalde gegevens van je, zoals je surfgedrag. Deze gegevens ontvangen we via cookies en soortgelijke technieken. Meer hierover lees je bij hoofdstukken 7. E-mail & online marketing, 11. Cookies en 12. Profilering.
Tot slot kopen wij datasets aan bij derde partijen. Voorbeelden zijn socio-demografische gegevens of interessegebieden. We kopen datasets in bij deze partijen: PostNL (postcode tabel), Tetraeder, EDM, Companyinfo, Spotzi, Kadaster, BAG, faillissementen, Postfilter, Sizo (campany.info), Cognify (Chatbot data), Iadvize (chatbot data), Obi4wan en Selligent.
Als we je persoonsgegevens verwerken, houden we ons aan de wet- en regelgeving. Op basis van de juiste wettelijke grondslag kunnen wij voor deze doelen je gegevens verwerken:
1: Uitvoering van de overeenkomst
We verwerken persoonsgegevens, omdat dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst (leveren van producten en diensten) die jij met Essent of een van onze ondernemingen hebt gesloten. Hierbij moet je denken aan de volgende verwerkingen van persoonsgegevens:
2: Gerechtvaardigd belang
We kunnen je gegevens ook verwerken vanwege een gerechtvaardigd belang voor ons. Denk hierbij aan marketing of forecasting voor de inkoop van energie. We gebruiken je gegevens voor:
3: Wettelijke grondslag:
Soms zijn we ook verplicht om je gegevens te verwerken. Er zijn dan wetten en regels waaraan we moeten voldoen, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst. De energiebelasting en BTW worden namelijk via ons verrekend. We gebruiken je gegevens voor:
4: Toestemming:
Tot slot verwerken we je gegevens op basis van toestemming die je ons hebt gegeven. In dit geval vragen wij voor het verwerken van persoonsgegevens expliciet vooraf toestemming. We gebruiken deze gegevens voor:
We verwerken je gegevens op basis van de volgende grondslagen:
Voorbeelden van deze verwerking lees je in hoofdstuk 5 hiervoor kunnen wij je gegevens verwerken”.
We sturen je e-mails op het e-mailadres dat je ons hebt doorgegeven voor:
Wil je deze niet ontvangen? Geen probleem. U kunt zich hiervoor afmelden door een mail te sturen naar [email protected].
Ook via online kanalen bereiken we je. Denk bijvoorbeeld aan social media als Facebook, Instagram, en YouTube en aan bannering en zoekmachines. Waar je ons toestemming geeft voor verwerking van deze gegevens, verzamelen wij hiervoor gegevens als je naam, e-mailadres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, geboortejaar en geslacht. Dit doen wij om:
Verder verzamelen we data over je klantgedrag. Zo maken we een profiel van je, waar we onze e-mails en online media op afstemmen. Je krijgt dus meer relevante communicatie van ons. We bouwen deze data op uit online en offline gegevens die je ons met toestemming geeft. Bijvoorbeeld via cookies.
Wil je dit niet, dan kun je je hiervoor afmelden. Je trekt dan je toestemming weer in. Bij hoofdstuk 16. ‘Je rechten’ lees je hier meer over. Je cookie-toestemming kun je altijd zelf intrekken.
We gaan graag ook online het gesprek en de dialoog met je aan, bijvoorbeeld via social media. Of je nu klant bent bij ons, onze producten of diensten gebruikt of onze apps en websites bezoekt. Op deze manier willen we jou nuttige informatie geven of je vragen via social media beantwoorden. Hiervoor volgen we actief het internet en social media, zoals Facebook, Twitter en blogs. Dit noemen we social listening.
Soms leggen we persoonsgegevens vast als we een vraag of opmerking beantwoorden. Natuurlijk doen we dat volgens deze privacyverklaring. We zijn niet verantwoordelijk voor content van andere gebruikers op social media en hoe zij omgaan met persoonsgegevens. Heb je hier vragen over, neem dan gerust contact met ons op door een e-mail te sturen naar [email protected].
Wij bieden een deel van onze dienstverlening aan via apps. Via deze apps kunnen we persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Ook dit valt onder de privacyverklaring.
Om de apps goed te gebruiken, hebben we toegang nodig tot gegevens over je smartphone of tablet, zoals je besturingssysteem. Als je de app installeert, vragen wij je om toestemming tot gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede werking van de app.
We slaan niets op over je contacten, andere apps of telefoonnummers. Ook bewaren we geen gegevens die niet nodig zijn voor een goede werking van de app.
Tot slot: geef je toestemming bij de melding ‘Meer van Essent apps’ dan stellen wij alleen apps voor die je nog niet geïnstalleerd hebt.
Dit zijn onze apps:
Binnen onze groep kunnen we je persoonsgegevens delen en combineren. Hierover lees je meer onder hoofdstukken 1. Verwerkingsverantwoordelijke, 5. Hiervoor kunnen wij je gegevens verwerken, 7. E-mail & online marketing en 12. Profilering.
Soms verwerken derde partijen met wie we samenwerken jouw gegevens. Wij gaan zorgvuldig om met je gegevens en we verplichten deze partijen om dat ook te doen. Hiervoor moeten ze onze instructies en (beveiligings)standaarden volgen. Met elke verwerker leggen we de afspraken vast in een verwerkersovereenkomst.
Ook kunnen we je gegevens doorgeven aan zelfstandige gegevensverantwoordelijken, zoals:
Sommige van deze verwerkers bevinden zich buiten de Europese Economische Ruimte. Als dit het geval is, maken wij met deze partijen aanvullende afspraken. Zo waarborgen we een passend beschermingsniveau.
Wij maken bij het aanbieden van onze diensten op websites en apps gebruik van cookies (en andere vergelijkbare technieken zoals javascript, hierna: “cookies”). Een cookie is een klein eenvoudig bestandje met gegevens dat of in de randapparatuur wordt opgeslagen (zoals pc, smartphone tablet) of in de sessie van je browser staat. Als je een van onze websites bezoekt, slaan we op je computer informatie op in de vorm van een “cookie”. Zo herkennen we je automatisch bij een volgende bezoek. Cookies zijn ongevaarlijk. Cookies kunnen geen virussen overbrengen. Elk cookie is uniek en kan alleen worden gelezen door de server die het aan je systeem heeft gegeven. Een belangrijk doel van cookies is dat ze gebruikt worden voor je gemak.
Wij onderscheiden 3 soorten cookies:
Bekijk de cookies die we gebruiken in detail.
We vragen je toestemming voordat we niet-noodzakelijke cookies plaatsen. Pas na jouw toestemming plaatsen we de cookies en lezen we ze uit. Wil je de toestemming aanpassen, dan kan dat wanneer jij dat wilt in de cookie-instellingen.
Het plaatsen en uitlezen van niet-noodzakelijke cookies wordt gezien als verwerking van persoonsgegevens. Daarom zijn alle bepalingen uit de privacyverklaring en cookieverklaring hierop van toepassing. Meer hierover lees je bij hoofdstukken 4. Zo komen wij aan je gegevens, 12. Profilering, 13. Bewaren, 14. Informatiebeveiliging en 16. Je rechten.
Wij kunnen gebruik maken van profilering. Dit is het verzamelen, analyseren en combineren van (persoons)gegevens om je zo in te delen in bepaalde (interesse)categorieën.
Het profileringsalgoritme kan hiervoor in theorie alle soorten relevante gegevens meenemen die we noemen in hoofdstukken 4. Zo komen wij aan je gegevens, 7. E-mail & online Marketing en 11. Cookies.
Wij maken analyses op alle gegevens en voegen zo automatisch bepaalde (interesse)-categorieën toe aan je profiel. Dit helpt ons om de content van onze websites, apps en e-mails en onze aanbiedingen en advertenties beter op je interesses aan te laten sluiten.
Profilering kan impact hebben op je privacy. Bijvoorbeeld als we op basis van onjuiste of verouderde gegevens verkeerde (interesse-)categorieën aan je hebben gekoppeld. Wil je niet dat we dit doen, dan kun je je hiervoor afmelden door een e-mail te sturen naar [email protected].
Zie ook het recht van bezwaar tegen profilering. We sluiten je dan uit van profilering.
Wij gebruiken je persoonsgegevens zolang dat nodig is, voor de doelen die we in deze verklaring noemen of om te voldoen aan wettelijke (bewaar)verplichtingen.
We doen ons uiterste best om de persoonsgegevens zo goed mogelijk te beveiligen. We treffen hiervoor passende organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen. Deze proberen te voorkomen dat iemand ongeoorloofde toegang tot je persoonsgegevens krijgt of deze kan aanpassen, openbaar kan maken of ervoor zorgen dat de persoonsgegevens verloren gaan.
Als we verwerkers inschakelen, verplichten we ze onder meer om volgens onze instructies en onze (beveiligings)standaarden met je persoonsgegevens om te gaan.
Sinds 1 januari 2016 geldt een meldplicht voor datalekken. Een datalek is een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens. Omdat wij je persoonsgegevens verwerken, hebben wij een protocol hoe wij omgaan met mogelijke datalekken. We wegen zorgvuldig af of een datalek gemeld moet worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en/of andere betrokkenen.
Je hebt een aantal rechten met betrekking tot de persoonsgegevens die wij verwerken:
Wil je een van deze rechten uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected].
Recht van inzage
Je hebt het recht om in te zien welke persoonsgegevens wij van jou hebben en voor welk doel we deze gegevens gebruiken. In Mijn Essent zie je welke gegevens we van je hebben en kunnen gebruiken.
Als je je recht op inzage wil uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.
Recht op rectificatie
Als persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, kun je deze laten aanpassen. Dit is het recht op rectificatie, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen.. Onze medewerkers helpen je direct met het aanpassen van je gegevens.
Recht om je gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
Je hebt ook het recht om je persoonsgegevens te laten verwijderen. Wij zijn verplicht je gegevens te verwijderen als:
Als je je recht van verwijdering wil uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.
We hoeven niet alle persoonsgegevens te verwijderen. Als er een wettelijke verplichting is om je gegevens langer te bewaren, verwijderen we de gegevens pas na deze termijn. Denk bijvoorbeeld aan gegevens voor de Belastingdienst.
Recht op beperking van de verwerking
Je recht op beperking van verwerking kun je in deze gevallen uitoefenen:
Als je je recht op beperking van de verwerking wil uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. . Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens (dataportabiliteit)
Dit recht houdt in dat je je persoonsgegevens van ons mag opvragen om ze over te dragen aan een ander bedrijf.
Als je je recht op overdraagbaarheid van gegevens wil uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.
Recht van bezwaar (tegen direct marketing)
We houden je graag op de hoogte van onze aanbiedingen, nieuwe producten en diensten en andere activiteiten. Wil je dit niet, dan kun je je gemakkelijk afmelden. Dit is het recht van bezwaar. We zullen je verzoek direct verwerken.
Als je je recht op bezwaar wil uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen.
Recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming (profilering)
We maken onze communicatie naar jou zo relevant en persoonlijk mogelijk. Bijvoorbeeld als we je informeren over producten en diensten. Door onder andere data-analyses kunnen we je aanbiedingen doen die bij je passen. Wil je dit niet, dan kun je dit bij ons aangeven. Dit is het recht van bezwaar tegen profilering.
Als je je recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming wil uitoefenen, neem dan contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] en geef dan aan welk recht je wenst uit te oefenen. . Onze medewerkers zijn getraind in het oppakken en afhandelen van deze verzoeken. Binnen een maand ontvang je een reactie van ons.
Veel van deze rechten heb je zelf gemakkelijk in de hand. We zorgen ervoor dat je deze rechten zoveel mogelijk in eigen hand hebt. In Mijn Essent en in de apps kun je bijvoorbeeld zelf je gegevens inzien en deze aanpassen of verwijderen en je toestemmingen beheren voor verschillende maildiensten en andere toestemmingen. Je kunt je ook via een linkje in e-mails afmelden van de mails.
Indien je meer informatie wenst en/of vragen hebt over privacy en de verwerking van persoonsgegevens kan extra informatie gevonden worden op de website van de bevoegde toezichthouder; de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wij laten enkele diensten en prestaties uitvoeren door zorgvuldig gekozen en afgevaardigde dienstverleners die een zetel buiten de EU/EER hebben (bv. IT-dienstverleners). In dat geval vindt een overdracht naar een derde land plaats. Hiervoor worden de wettelijke vereisten met betrekking tot gegevensbeschermingsregelingen als basis gebruikt om een passend gegevensbeschermingsniveau contractueel vast te leggen met de aanbieder. Hieronder vallen onder meer standaardcontracten van de EU/EER.
Slimme meter gedragscode:
Om onze diensten goed uit te voeren, gebruiken we meetgegevens uit kleinverbruik meetinrichtingen die op afstand uitleesbaar zijn (slimme meters). Leveranciers en de onder hun verantwoordelijkheid handelende meetbedrijven hebben in de Nederlandse energiebranche een gedragscode opgesteld over het gebruik, vastleggen, uitwisselen en bewaren van gegevens uit slimme meters. We hebben ook een privacy toelichting kwartier/uur waarden slimme meter opgesteld.
Via onze website linken we soms naar andere websites. Vaak om het jou makkelijk te maken om aanvullende informatie te vinden. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de wijze waarop deze sites met persoonlijke informatie omgaan. Lees hiervoor de privacyverklaring van de site die je bezoekt.
Wij kunnen deze privacy- en cookieverklaring wijzigen. We raden je dan ook aan om deze verklaring regelmatig te bekijken. Zo blijf je van eventuele wijzigingen op de hoogte. Als wij significante wijzigingen doorvoeren, informeren wij je hierover.
Deze privacy- en cookieverklaring is laatstelijk gewijzigd op 01-04-2023.
Heb je na het lezen van deze privacy- en cookieverklaring nog vragen over de bescherming van je persoonsgegevens? Neem dan contact op met onze functionaris voor de gegevensbescherming via [email protected].